Sleep Time Visitors

Thursday 16 June 2011

Top 10 - Masalah Kepincangan Tidur Yang Pelik - (2) - Narcolepsy

Yang Kedua (2) - Narcolepsy

Narcolepsy adalah masalah kepincangan tidur nuerologi yang selalunya berkaitan dengan keadaan tertidur pada masa yang tidak menentu.

Narcoleptics atau orang yang bermasalah seperti ini boleh terus tertidur ke tahap REM (yang paling lena), ditahap yang mimpi akan berlaku, dan jarang masuk ketahap yang tidur yang kurang nyenyak pada non-REM.

Atas sebab yang demikian mereka tidak dapat tahan berjaga pada tahap yang lama, selalu terus tertidur tetapi tidak dapat tidur ketahap yang memulihkan tubuh - menyebabkan mereka selalu berada didalam kitaran ganas mengantuk yang keterlaluan dan susah untuk tetap berjaga setelah bangun dari tidur.

Simptom yang lain adalah yang dipanggil cataplexy atau terus terjatuh tidur ketahap REM apabila mengalami emosi yang keterlaluan. Simptom yang lain termasuk sleep paralysis dan hypnogogic hallucinations. Penyebab sebenar narcolepsy tidak dapat dipastikan lagi buat masa ini. Secara umumnya adalah disebabkan kepincangan autoimmune tubuh dan mungkin juga keturunan. Rawatan termasuklah stimulants, anti-depressants, atau hypnotic medications seperti Xyrem.

Source & Credit To: Listverse

Jika anda ingin membaiki kualiti tidur anda dan memulihkan badan anda dari masalah kepincangan tidur, maka cubalah Sleep Time. Tidur yang berkualiti menjamin hari yang lebih baik. Hubungi wakil kami segera 012 302 3064.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More